بصوا بقي دي عبارة عن حلقات
15 حلقه وهي كوميديه و ابطالها وائل و طارق و اصحابه كتله وهيما و الوالد و الوالده و الخال كرم
انا هكتب لو حقله لو عجبتكم هكمل لكم الباقي اوووكش ؟؟؟؟
** الحلقه الاولي **
يدخل الاب الي حجرة ابنه ليوقظه للذهاب للجامعه
الوالد: طارق... طارق ... قوم يا حبيبي
فيفتح الولد عينا واحده ينظر بيها الي ابيه في استغراب وكأن ااباه قد انتهك مقدسا
طارق: ايه يا بابا في ايه ؟
الوالد: قوم يا حبيبي علشان تلحق تروح كليتك؟
طارق:يا بابا كليه ايه اللي بتصحيني علشانها وش الفجر
الوالد: وش الفجر ايه بس ... يابني الساعه داخله ع عشرة ونص .. قوم علشان تلحق محاضراتك
طارق: يا بابا نفض
الوالد:اعمل ايه؟؟
طارق: يعني كبر يا بابا
الوالد: الله اكبر
طارق: لا يا بابا مش قصدي ... انا قصدي كبر دماغك يعني
الوالد: يابني قوم ماتتعبنيش... مش انت عندك محاضرات مهمه النهاردة ؟؟؟؟؟؟
طارق: يا بابا مهمه ايه بس.... دي كليه في الكلتشه
الوالد(متعجبا): يعني ايه كلتشه ...يايني انت مش عندك محاضرات مهمه النهارده؟
طارق: يا بابا ... فكك من كلام الستينات ده ...انا مش قادر افك رموز وشي
الوالد: يابني قوم اخوك بيقول ان المحاضرات عندك مهمه النهاردة
طارق: يا بابا ... سيبك منه ... ده واد بيهيس
الوالد: يعني ايه ... كلامه صح ولا غلط
طارق: يا بابا... ابنك ده دماغه مخرومه.... وعماله تنقط...متسمعلوش ولما يكلمك سد ودانك لحسن ياكلها....والودان اليومين دول غاليه يا بابا .. ملهاش قطع غيار
الوالد: يابني انت بتتكلم كده ليه ؟
طارق:يعني بكلمك بالسيم يعني.... بص يا بابا عشان خاطر ربنا...سيبني انام خمس ست ساعات علشان اقوم فايق...انا كنت سهران طول الليل .. يبني أأنتخ شويه
الوالد: تأنتخ؟ الله يخربيتك مش فاهم منك ولا كلمه لا انت ولا اخوك
طارق: والله يا بابا انا مأفور خالص ومش قادر... سيبني
الوالد: يابني كلمني زي ما بكلمك ايه اللي انت بتقوله ده ؟
طارق: يا بابا هو عشان انت صاحي بدري لازم انا كمان اصحي بدري سيبني يا بابا انا عارف مصلحتي
الوالد: مصلحتك؟ يابني انت بقالك تلات سنين في تانيه
طارق: ظلم يا بابا الدكاتره بتاعه الكليه حاطيني في دماغهم لحد ما عفنت
الوالد: ( وقد بدأ يتغاظ) طيب قوم يا معفن... خدلك دش وافطر و روح كليتك
طارق: بابا اقفل النور وخد الباب وراك ... وانا لما اقوم نبقي نشوف موضوع الدش ده
الوالد: (بصوت مرتفع) انت هتقوم ولا هقومك بالجذمه
طارق
يجلس ع السرير) يا فتاح يا عليم ...الواحد لسه معملش استمورننج ع الصبح وبيتهزأ
يخرج الاب ويدخل اخوه وائل وطارق ينظر اليه شذرا
طارق: لازم تديها جاز ع الصبح.... شعللتها؟؟ .... ماااشي
وائل:هو اللي بيسألني
طارق:قوله معرفش..قوله معندوش زفت محاضرات
وائل: اكدب يعني ؟؟؟
طارق
يضحك بسخريه) لا انت مبتعرفش تكدب... اقوله انك ساقط ومنجحتش زي ما قولتله وانك بتعيد السنه من غير ما يعرف
وائل
وقد اصفر وجهه) لا يا طارق اوعي
طارق: طيب حلو ... روح هاتلي سيجارة من جيب ابوك اعمل بيها دماغ الصبحيه
وائل
يخرج سيجارتين من جيبه) خد ياعم سيجارتين اهم بس اخلص بسرعه قبل ما يجي
طارق: طيب يا اتم ... اخفي من قدامي دلوقت
يخرج وائل ويبدأ طارق في تدخين السيجارة وهو بعد ما زال ع السرير ثم ينظر يجواره ع الكمودينو ويتناول التليفون ويتصل بأحد زملائه
طارق: الو.. ايوة يا هيما ... انت لسه مكحول.. ما تقوم يا واد خليك نشيط
هيما:يابني حد يتصل بحد دلوقتي مفيش ذوق.. الساعه لسه عشرة ونص
طارق:فوق بقي.. ايه النظام؟؟ الحياه اخبارها ايه النهاردة؟؟؟
هيما: زي امبارح .. نروح المول...ندخل الكافي شوب...نطلب شيشه...نشرب لنا كام ستون...نعلق بنتين حلوين ... او نلف نعاكسلنا بنتين كويسين
طارق: طيب نتقابل الساعه واحده... متحلقليش
هيما: هتعمل ايه دلوقت؟؟
طارق:انا هخلع من البيت دلوقتي واخرج اصيع لحد ما نتقابل اصل ابويا عاملي فيها ابوالغضب والاشكيف ولو فضلت في البيت هيعملي فيها بروسلي ويضربني
هيما: الحمد لله ياعم ... ابويا ميت
طارق: يا بختك.... استكانيس براحتك... طول عمرك محظوظ.. شاو
يغلق الخط ويدخل اخوه وائل
وائل: اوعي يا طارق تقول لابوك... احسن يرحلني
طارق(ينظر اليه متعال وكأنه ملك روحه): خليك معايا حلو احسنلك.. احسن انا لساني بياكلني والنداله بتنقح عليا
وائل (باستجداء) اوعي يا طارق
طارق: طب روح هاتلي الجل بتاعك.. عشان الجل بتاعي بياكل في دماغي زي النار
وائل:احنا هنبدأ استغلال... وبعدين انت مبتغسلش دماغك لحد ما باظت
طارق:خلص ياعم االامور ... روح هاتلي الجل... انجز
وائل:ياطارق ما انت عندك ازازة لسه مفتحتهاش
طارق: يا واد روح متبقاش ايحه.. وبعدين انت لابس فانله في البرد ده عاملي فيها هركليز
وائل(يصرخ وهو يجري خارج الحجرة) يانهار اسود...ده المكوة ع القميص
يأخد وائل نفس من السيجارة وقبل ان يخرجه يدخل الوالد
الوالد: انت لسه نايم ؟
طارق(لا يرد حتي لا يخرج الدخان من فمه فيراه ابوه ويخفي السيجارة تحت البطانيه)
الوالد: يعني مش عايز تجيبها لبر ... ادي اخرة دلع امك فيك ...هي اللي فسدتك.. لو مخرجتش من البيت ورحت الكليه هكسر دماغك دي ... انت فاهم؟؟؟؟؟
طارق( ينظر الي والده وقد احمرت عيناه وانتفج وجهه)
الوالد: انت بتبصلي كده ليه ياواد انت... جاتك البلا في منظرك
ويخرج الوالد
طارق( يخرج نفسه الذي كتمه حتي كاد ان يموته ويسعل بشده)
وائل: ايه مالك؟؟ انت هتفطس ولا ايه ؟؟؟
طارق: روح هاتلي كبايه ميه ابوك كان هيموتني... كنت هسافر
يخرج وائل فيستلقي طارق ع السرير ويسترجع انفاسه ويغمض عينه.. وبعد قليل يرتفع صوت شخيره
كده الحلقه االاولي انتهت
وان شاء الله لو لقيتها عجبتكم هنزل كل يوم حلقه.....